Zoekmachine Optimalisatie: Ik zal je de volledige definitie op Wikipedia besparen, maar als je hem echt wilt lezen: hier staat het. Kort samengevat : het gaat om alle activiteiten die er toe bijdragen dat een website hoog scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo.

Wikipedia voegt er terecht nog aan toe dat die hoge positie in de zoekmachines ook nog behaald moet worden op relevante zoektermen en trefwoorden.

Zoekmachine optimalisatie gaat dus om twee dingen :

1) Hoog scoren in de zoekmachines
2) Voor relevante zoektermen en trefwoorden

Laten we eerst als voorbeeld een pagina van Google nemen, waarbij ik zoek op het trefwoord “tuin aanleggen”.

Op deze pagina met zoekresultaten zien we in de vakken A en B allemaal betaalde advertenties. Als we hier geen gebruik van willen maken, dan zijn deze delen van de pagina voor onze websites niet bereikbaar.

Vak C geeft afbeeldingen die bij dit zoekwoord horen.

Vak D geeft de resultaten waarvan Google vindt dat ze het beste horen bij het gebruikte trefwoord “tuin aanleggen”. Dit noemen we ook wel de organische zoekresultaten.

Vak D (en soms vak C) is voor een niet betalende website eigenaar dus de hoogst haalbare positie.

Hoe bepaalt een zoekmachine de volgorde?

Dat is de honderduizend euro vraag: Hoe bepaalt een zoekmachine de volgorde van de organische zoekresultaten?

De enigen die daarvan volledig op de hoogte zijn, dat zijn de mensen achter de zoekmachines zelf. Om het nog lastiger te maken, veranderen de zoekmachines hun methode met enige regelmaat. Maar door het analyseren van de resultaten kun je wel een aantal conclusies trekken.

Bij zoekmachine optimalisatie gaat het om relevantie en autoriteit.

Relevantie

Dat wil zeggen dat er een zeer duidelijke relatie is tussen de zoekterm en de gevonden websites. Wie de afbeelding hierboven goed bekijkt, zal zien dat de zoekterm “tuin aanleggen” letterlijk voorkomt in de resultaten. We vinden hier dus geen websites over muziek of huisdieren. Dat zal duidelijk zijn. Blijf met de onderwerpen op uw website dus altijd ‘dicht bij huis’.

Autoriteit

Autoriteit in relatie tot het onderwerp is iets wat in de loop der tijd ontstaat. Ik kan een nieuwe website beginnen vol met relevante artikelen over het aanleggen van tuinen, maar dat maakt me nog geen autoriteit op dat terrein. Ik word pas een autoriteit op dit gebied, als anderen over me gaan schrijven, mijn teksten gaan delen, en mijn uitspraken gaan aanhalen. En gebeurt dat over een paar jaar nog, dan ben ik net zo’n tuin-aanleg-autoriteit als Rob Verlinden van het bekende SBS6 programma.

Dat is nogal wat

Onbegonnen werk dus? Nee, zeker niet!

Om te beginnen worden alle websites van AH Webdevelopment gemaakt op basis van het WordPress CMS. Hiermee is uw website qua structuur optimaal ingericht om hoog te scoren in de resultaten van de zoekmachines. In het volgende (derde) artikel van deze serie zal ik uitleggen hoe je daar optimaal gebruik van kunt maken. De rest zal in de loop van de tijd ‘vanzelf’ gebeuren, als je op je website hoogwaardige content plaats, waar uw doelgroep echt iets aan heeft. En deel vervolgens die content met uw doelgroep op alle mogelijke manieren. Hierover zal het vierde artikel gaan.

Heb je nog vragen of opmerking over zoekmachine optimalisatie, dan kun je die hieronder plaatsen. Vindt je deze informatie interessant voor anderen? Deel het dan op Facebook, Twitter of andere wijze.

Via deze link vindt je het eerste artikel uit deze serie :
De Nieuwe Website is Klaar : Wat Nu? – Introductie

En dit is het derde artikel :
Een nieuwe website – Optimaliseren van pagina’s en artikelen

 

 

About Albert Hoogendoorn

Albert Hoogendoorn is de eigenaar van AH Webdevelopment, een jong bedrijf dat wordpress websites en webshops maakt voor (veelal startende) ondernemers, zzp-ers, particulieren en non-profit organisaties. Vraag een offerte aan. | Neem contact met me op.

No Comments

Be the first to start a conversation

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *